Beste leden,

Dit jaar kan de huis-aan-huis collecte van ReumaNederland door corona voor het tweede jaar op rij niet doorgaan. Een flinke strop, want dit betekent dat ze daardoor een belangrijk deel van hun inkomsten mislopen. De collecte-inkomsten zijn van onschatbare waarde voor levensveranderend reumaonderzoek en baanbrekende oplossingen voor mensen met reuma.

Daarom organiseert ReumaNederland dit jaar van 22 t/m 27 maart de Thuiscollecte. Dat betekent veilig collecteren met een mobiele telefoon, tablet of computer. Gewoon thuis, vanaf de bank.

Hoe werkt de Thuiscollecte?

Een thuiscollectant kan gemakkelijk collecteren in eigen kring, bijvoorbeeld onder vrienden, familie, in de buurtapp of bij collega’s. Het is een leuke en ook veilige manier om te collecteren. Bekijk de korte video op onze speciale webpagina.

Zeker voor mensen met reuma is Thuiscollecteren de ideale manier om te kunnen collecteren. U hoeft immers de deur niet uit!

Kom ook in beweging en meld u aan op www.thuiscollecte.nl.

Het is belangrijker dan ooit!

Wij hopen van harte dat iedereen zich aanmeldt, zodat ReumaNederland van de Thuiscollecte een groot succes kan maken.

Vriendelijke groet,

Veilig vanuit uw huis, de ReumaNederland Thuiscollecte

Oproep vanuit ReumaNederland.

ReumaNederland wil echt het verschil maken voor mensen met reuma. Maar, waar hebben mensen met reuma behoefte aan? Wat moet er beter? Deze vragen staan centraal in het speerpuntentraject dat eerder dit jaar van start is gegaan.

In de afgelopen tijd hebben onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam met veel mensen met reuma en hun naasten gesproken over reuma en wat er concreet aan gedaan moet worden. En zij hebben met mensen uit de wereld van reuma behandeling en reuma onderzoek gesproken om te weten waar de kansen liggen. Jullie kunnen ons helpen de goede keuzes te maken.

Vertel waar ReumaNederland zich op moeten richten en vul de vragenlijst. Iedereen kan meedoen! Mensen met een reumatische aandoening, naasten en vrijwilligers, maar ook zorgverleners en onderzoekers.

De vragenlijst invullen kan tot uiterlijk vrijdag 20 november 2020. We hebben een korte en een lange versie. De korte versie duurt ongeveer 5 minuten. De lange versie ongeveer 20 minuten. Je kunt aan het einde van de korte versie kiezen of je doorgaat naar de lange versie of niet. Het is mogelijk om de vragenlijst tussentijds op te slaan en later af te ronden.

Doen jullie mee? Ga naar:

Veel dank alvast!

Samen op weg naar 2040. Oproep om mee te denken.

Op welke onderwerpen moet ReumaNederland zich de komende 20 jaar richten om het leven met een reumatische aandoening te verbeteren? Om deze vraag te beantwoorden gaat ReumaNederland het gesprek aan met mensen met reumatische aandoeningen en hun naasten, onder leiding van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Graag willen we in een reeks online dialoogbijeenkomsten in gesprek gaan met mensen met reumatische aandoeningen en naasten over (onvervulde) behoeften. Tegen welke zaken loopt u in het dagelijks leven aan? Wat zijn uw wensen en dromen voor de toekomst met betrekking tot het leven met een reumatische aandoening? Welke behoeften hebben naasten? Welke rol kan ReumaNederland daarin spelen?

Heeft u reumatische aandoening of iemand in uw directe omgeving en wilt u uw stem tijdens een van de dialoogsessies laten horen? De volgende online bijeenkomsten zullen plaatsvinden:

• Ontstekingsreuma: 8 juli, 15:00-17.00 uur

• Artrose: 9 juli, 15:00-17.00

• Fibromyalgie: 10 juli, 15:00-17:00

• Zeldzame(re) vormen: 15 juli, 15:00-17:00

• Een gemixte groep: 17 juli, 15:00-17:00

• Iemand in uw directe omgeving heeft een reumatische aandoening: 14 juli, 9:00 – 11:00

Zou u graag willen deelnemen? Vul dan een van onderstaande formulieren in: Sessies voor mensen met reumatische aandoening: https://forms.gle/PyZPusbqT1SmW9C66

Sessie voor naasten: https://forms.gle/CiELP4g13DDxTj1D7

Meer informatie over dit traject, en hoe de speerpunten worden ontwikkeld, vindt u in de bijlage.

Heeft u nog aanvullende vragen? Stuur ons een email: j.a.nabuurs@vu.nl

Vragenuur over reuma en het coronavirus

Dr. Alfons den Broeder en dr. Denise Telgt van de Sint Maartenskliniek beantwoordden zoveel mogelijk vragen op Facebook over reuma en het coronavirus. Bekijk hiernaast de video terug.

Belangrijk kraakbeenstofje.

Prijs voor Professor Van der Kraan: een belangrijk kraakbeenstofje Er is een stofje dat ons kraakbeen gezond houdt. Het heet TGF-bèta. Telkens als we bewegen komt er een beetje van vrij en dat is gunstig. Maar TGF-bèta heeft ook een slechte kant. Als ons kraakbeen toch wat achteruitgaat, maakt het de schade juist erger en kan artrose ontstaan. Professor Peter van der Kraan van Radboudumc werkt daarom aan een behandeling die de slechte kant van TGF-bèta bestrijdt om artrose te remmen.

Voor het hele artikel kunt u kijken op:

Maak een Gratis Website met JouwWeb